Sjukhusvistelsen

Skrivet på sjukhuset i anteckningsblock upplagt i efterhand.


13:e maj

Nu sitter jag och väntar på att få träffa läkaren och bli nerkörd till operationssalen. Jag är först av alla idag så väntan borde inte bli så lång. Är inte lika nervös som jag varit i ett antal veckor nu. Kirurgen var lite rolig när han kom presenterade sig själv som Dag Otto precis som karaktären ifrån t.ex. Bröllop och Jäkelskap med Stefan och Krister. Han skulle rita lite på min mage sa han och tittade på den. Då såg han en leverfläck som jag haft hela mitt liv men inte tänkt så mkt på. Han tyckte i alla fall att vi skulle ta bort den. Jag tänkte bara jaha okej ja men okej ta bort den då. Han svarade med att han är jue kirurg å dom tycker om att skära så han ville ta den. Då skratta jag bara å sa att då kan du ta bort den på en gång då. Kommer antagligen inte sakna den i alla fall.

Runt halv åtta kördes jag ner från avdelningen till operationen, träffade då vad jag anser vara det roligaste narkosteamet någonsin. För det första så var det bara en kille bland c:a 5 tjejer och han bjöd på något som enligt honom var en välkomstdrink men i själva verket var något som skulle underlätta på något sätt. Kommer inte ihåg vad det hette det som jag fick men det smakade saltvatten och var inte gott. Sen fick jag själv gå och lägga mig på operationsbordet. Den ena sköterskan kommenterade min lugna puls och jag förklarade med att jag har stressat upp mig så mycket dom senaste veckorna att jag hade nog inte så mycket stress kvar i kroppen, då skrattade hon bara åt mig. Dom var väldigt trevliga och väldigt roliga för dom fick mig att skratta under hela tiden som dom skulle försöka få mig att lugna ner andetagen och somna så det tog lite extra lång tid att söva mig för jag skrattade så mycket.

Runt tio tiden kom jag till uppvaket men kommer inte ihåg så mkt mer än att jag mådde rejält illa och hade ont i ryggen. Kunde inte öppna ögonen förrns framåt tolvtiden. För illamåendet fick jag något som dom la i droppnålen jag hade och fick även smärtstillande samma väg så att jag kunde somna om igen. Vaknade till vid två tiden igen men samma smärta i ryggen och fick något för smärtan igen så att jag kunde somna om. Kände ingen smärta i magen alls utan bara i ryggen. Vid fyratiden vaknade jag till igen med samma smärta i ryggen men denna gången fick jag veta att jag inte fick något förrns jag kommit upp till avdelningen. Och att det var någon från avdelningen på väg för att hämta mig. Så fort jag kom upp till avdelningen gick jag raka vägen ur sängen och började gå. Sköterskorna tyckte att jag såg oförskämt pigg ut för att ha blivit opererad samma dag men egentligen ville jag bara röra på mig så att smärtan kunde försvinna. Fick en tablett oxynorm runt kvart i fem som gjorde att jag kunde slappna av och somna om en stund igen. Sov en timme innan jag var uppe å gick igen. Fick en ny oxynorm vid sju tiden som gjorde att jag sov nån timme då me. Efter det var jag uppe och knallade till tio tiden för då skulle nattsköterskan sätta nytt dropp på mig. Efter att det var gjort fick jag ytterligare en oxynorm och sen la jag mig för natten. Vaknade två gånger under natten då jag fick nya tabletter så att jag kunde somna om igen.


14:e maj


Imorse vaknade jag vid åttatiden lagom för morgon ronden. Fick ett erbjudande om att åka hem idag som var väldigt frestande men jag tackade nej till. Kände att jag ville få allt att funka med mat rutiner och vitaminer jag skulle ta samt sprutan. Visste inte hur den skulle tas heller. Smärtan i ryggen är inte lika jobbig idag men den är fortfarande jobbig så jag får oxynormen vid behov idag. Nu har såren i magen börjat kännas också så det är extra skönt med smärtstillande då. Lyckades på kvällen att fylla dagens vätskekvot så att jag fick slippa droppet. Så jag fick ta bort nålen vilket var skönt då kunde jag röra mig friare än tidigare för den satt i högra armvecket och jag är högerhänt vilket gjorde det lättare att skriva. Mamma kom och hälsade på mig så jag fick hjälp att duscha vilket var otroligt skönt. Hon borstade och flätade håret på mig så nu har jag en fläta jag kan sova med. Förhoppningsvis kan jag röra mig lite bättre imorgon så jag kan klara mig själv annars får ja be någon sköterska om hjälp.

Nu e klockan bara halv nio och det känns som jag kan somna när som helst men det är inte bra för då kommer sköterskorna och väcker mig vid tio för sista kollen innan natten. Sen så ska jag få hjälp med min spruta som jag ska ta nu i ett par dagar efteråt för att kunna motverka blodproppar. Jag vet på ett ungefär hur man gör men vågar inte utifall att det blir fel.

Nu äntligen kom sköterskan. Då ska vi ta den här jäkla sprutan då och inte fick ja hjälp direkt heller utan jag måste göra det själv. Tog mig 10 minuter innan jag vågade sticka överhuvudtaget men sen gick det relativt snabbt ändå. Satte mig med några andra på avdelningen och kollade på semifinalen på melodifestivalen.



15:e maj


Idag får jag åka hem. Har fått såren omlagda redan och dagens dos av vitaminer herregud vad många tabletter det blir varje dag vette tusan hur jag ska komma ihåg vilka det är som bara ska tas på morgonen och vilka som ska tas både morgon och kväll. Har sovit lite extra på förmiddagen för att orka med hemresan. Pratade lite med sköterskorna om vad jag kan förvänta mig efteråt men det är inte så mycket nytt. Mitt sår på magen efter leverfläcken började blöda lite men det var inget att vara orolig för sa dom. Dom andra ser relativt bra ut och blöder inte så det var bra. Det är dom man ska vara extra orolig över om dom börjar blöda. Den med leverfläcken är mest ytligt så nu väntar jag bara på svaren från analysen förhoppningsvis är det inget speciellt med den men man vet aldrig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0